ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 129 din 7 noiembrie 2024

Măsurile cuprinse în proiectul de act normativ vizează:

1. Instituirea posibilității ca organele de control ale ANAF să colecteze date și informații deținute la nivelul companiilor și societăților cu capital integral de stat, în vederea monitorizării transporturilor rutiere de bunuri.

Autoritățile sau instituțiile publice care, direct sau prin intermediul structurilor subordonate, coordonate sau prin intermediul companiilor naționale și societăților naționale cu capital integral de stat, colectează și/sau dețin orice fel de date sau informații necesare îndeplinirii scopului prevăzut la art. 3 au obligația de a le pune la dispoziție gratuit Agenției Naționale de Administrare Fiscală, pe bază de protocol încheiat în acest sens.

2. Au fost introduse prevederi care permit modificarea datelor cu privire la denumire, caracteristici, cantități și contravaloarea bunurilor transportate, raportate către sistemul RO e -Transport, operațiunea putând fi realizată doar după expirarea termenului de valabilitate a codului UIT, până cel mai târziu la data de 25 a lunii următoare celei în care s-a finalizat transportul de bunuri.

Prin excepție de la prevederile alin. (3), denumirea, caracteristicile, cantitățile și contravaloarea bunurilor transportate pot fi modificate după expirarea termenului de valabilitate a codului UIT, până cel mai târziu la data de 25 a lunii următoare celei în care s-a finalizat transportul de bunuri.

3. În vederea asigurării respectării principiului proporționalității sancțiunilor în raport cu gravitatea faptei, se propune reglementarea aplicării graduale a sancțiunii complementare a confiscării prevăzută la 13^1 alin.(2) din OUG nr.41/2022.

Astfel, confiscarea se va aplica după cum urmează:

  • La prima abatere se aplică exclusiv amenda contravențională
  • Dacă un operator economic săvârșește, într-un termen de maximum 12 luni de la prima sancționare a faptei, a doua contravenție din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), pentru care a fost sancţionat, contravenția se sancționează cu amendă precum și confiscarea a 15% din contravaloarea bunurilor nedeclarate;
  • În situația în care operatorul economic săvârșește a treia contravenție din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), pentru care a fost sancţionat, contravenția se sancționează cu amendă precum și confiscarea a 50% din contravaloarea bunurilor nedeclarate;
  • Începând cu săvârșirea celei de-a patra contravenții din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), pentru care operatorul economic a fost sancţionat, contravenția se sancționează cu amendă, precum și confiscarea a 100% din contravaloarea bunurilor nedeclarate.
  • Dacă un operator economic săvârșește, într-un termen mai mare de 12 luni de la prima sancționare a faptei, a doua contravenție din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), pentru care a fost sancţionat, contravenția se sancționează doar cu amendă.
    Această a doua contravenție, săvârșită la un interval de timp care depășește un an, raportat la prima faptă care a fost sancționată doar cu amendă, determină o resetare a sistemului de aplicare graduală astfel că, și în acest caz, agentul constatator va aplica doar sancțiunea contravențională principală. Începând de la acest moment, în cazul în care operatorul economic săvârșește a doua faptă într-un interval de maximum 12 luni, a treia, respectiv a patra faptă din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), se aplică sancțiunea contravențională principală precum și gradual, confiscarea a 15%, 50% și respectiv 100%, după caz, din contravaloarea bunurilor nedeclarate.

4. Înființarea unui registru electronic în care se vor regăsi date cu privire la sancțiunile aplicate conform OUG nr. 41/2022. Acesta este necesar, deoarece pentru corecta aplicare a dispozițiilor prin care se instituie sancțiuni, se impune ținerea unei evidențe stricte a acestora, ținând cont de faptul că, pe de o parte, prin acest proiect de act normativ se propune aplicarea graduală a sancțiunii complementare a confiscării prin raportare la un interval de 12 luni, iar pe de altă parte, competența de a constata și aplica sancțiunile este partajată între mai multe autorități .

5. Suspendarea până la 31 martie 2025 a aplicării dispozițiilor care reglementează ca și contravenție nerespectarea obligației operatorului de transport rutier de a asigura transferul datelor curente de poziţionare a vehiculului de transport, care fac obiectul declaraţiei, pe toată durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport.


Poți citi textul integral al ordonanței de urgență aici

La declaratiietransport.ro te putem ajuta să implementezi un proces lipsit de griji în ceea ce privește declarațiile e-transport. Dacă vrei să vezi cum te putem ajuta fă-ți un cont acum sau contactează-ne pentru un demo.