Întrebări și răspunsuri
RO e - TRANSPORT

Începe acum GRATUIT

Textul următor a fost preluat de pe site-ul ANAF și poate fi găsit în forma lui completă AICI.

Introducere

Prezentul material a fost elaborat având în vedere prevederile următoarelor acte normative publicate în Monitorul Oficial al României, până la data publicării prezentului document, respectiv:

  • Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 41/2022 din 8 aprilie 2022 pentru instituirea Sistemului naţional privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport şi de abrogare a art. XXVIII din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 356 din 11 aprilie 2022, modificată și completată prin următoarele acte normative:

    • Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 106/2022 pentru susţinerea acordării de reduceri ale preţurilor la benzină şi motorină şi pentru modificarea art. 18 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului naţional privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport şi de abrogare a art. XXVIII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative;

    • Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 132/2022 privind modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 957 din 30 septembrie 2022;

  • Ordinul comun al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală și al președintelui Autorității Vamale Române nr. 2545/6316/2022 pentru aprobarea Procedurii de utilizare și funcționare a sistemului național privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport, publicat în Monitorul Oficial al României, nr. 1264 din 29 decembrie 2022.


Informații cu privire la sistemul național RO e-Transport pot fi obținute prin următoarele modalități:

  • accesând portalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, www.anaf.ro, secțiunea Asistență Contribuabili;
  • telefonic, la Serviciul central de asistență contribuabili – Contact-center, la numărul de telefon: 031.403.91.60;
  • la structurile de asistență pentru contribuabili din cadrul organelor fiscale teritoriale.

SISTEMUL NAȚIONAL RO e-TRANSPORT

1. Cine are obligația declarării datelor în Sistemul RO e-Transport și a obținerii codului UIT în situația unei societăți A, cu sediul în Ungaria, care achiziționează agregate de la societatea B, cu sediul în România? Transportul este organizat de către societatea A.

Conform prevederilor art. 8 alin. (1) lit. c) din OUG nr. 41/2022 cu modificările și completările ulterioare, obligația declarării în Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat (BRFR) revine furnizorului din România, în cazul tranzacțiilor interne sau al livrărilor intracomunitare de BRFR, după caz. În speța în cauză, obligația declarării în Sistemul RO e-Transport și a obținerii codului UIT cade în sarcina societății care administrează agregatele (societății B), în calitate de furnizor de BRFR transportate rutier. Societatea B are obligația să pună la dispoziția operatorului de transport rutier (societății A) codul UIT aferent bunurilor transportate, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, după caz, până cel târziu la punerea efectivă în mișcare a vehiculului pe drumurile publice.

2. În situația unui transport rutier de BRFR format din multiple partide de bunuri (mai mulți clienți) fără ca niciuna din aceste partide de bunuri să depășească condițiile de masă brută totală (500 kg) sau cele de valoare (10.000 RON), chiar dacă însumate depășesc una dintre limitele impuse, este necesară obținerea codului UIT?

În situația descrisă nu se impune obținerea codului UIT. Limitele de masă sau valoare prevăzute de Ordinul comun nr. 2545/6316/2022 nu se stabilesc prin cumularea datelor rezultate din mai multe tranzacții comerciale.

3. În situația unui transport rutier de BRFR format din multiple partide de bunuri (mai multe puncte de lucru – locuri de descărcare diferite) fără ca niciuna din aceste partide de bunuri să depășească individual condițiile de masă brută totală (500 kg) sau cele de valoare (10.000 RON), chiar dacă sunt destinate aceluiași beneficiar, este necesară obținerea codului UIT?

În situația descrisă nu se impune obținerea codului UIT. În situația în care cel puțin o partidă de bunuri îndeplinește cel puțin una din cele două condiții, se impune obținerea unui număr de coduri UIT egal cu numărul partidelor de bunuri care îndeplinesc una din cele două condiții.

4. În situația în care transportul către beneficiarul final al produselor BRFR este efectuat de o altă persoană juridică, alta decât emitentul avizelor de însoțire marfă, furnizorul are obligația obținerii codului UIT sau societatea ce realizează efectiv transportul (transportatorul)?

Pentru tranzacții interne de BRFR, obligația declarării transportului și a obținerii codului UIT revine furnizorului. Acesta are obligația de a pune la dispoziția operatorului de transport codul UIT aferent bunurilor transportate, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, după caz, până cel târziu la punerea efectivă în mișcare a vehiculului pe drumurile publice.

5. O mașină transportă pentru mai multe unități școlare, în sistem de grupaj. Distribuția produselor către școli este împărțită în mai multe trasee și un traseu este deservit de o singură mașină, iar pentru un traseu se emit în jur de 105 avize însoțire marfă/cursă. Toate avizele de însoțire marfă sunt emise în baza unei singure relații comerciale. Codurile UIT sunt obținute pentru fiecare aviz în parte?

Pentru transportul de BRFR, format din multiple partide de bunuri (pentru unități școlare diferite cu locuri de descărcare diferite), se impune obținerea codului UIT numai pentru acele partide de bunuri care îndeplinesc condițiile Ordinului comun nr. 2545/6316/2022. Dacă în mijlocul de transport rutier sunt mai multe partide de bunuri dar niciuna din aceste partide de bunuri nu îndeplinește condițiile de masă brută totală sau cele de valoare, chiar dacă însumate depășesc una dintre limitele stabilite, nu se impune obținerea codului UIT.

6. Cine este operatorul ce trebuie menționat în Sistemul RO e-Transport în cadrul secțiunii dedicate transportului, în cazul în care casa de expediții angajează transportul în numele expeditorului?

Pct. 4 al alin.(2) din OUG nr. 41/2022, cu modificările și completările ulterioare, a definit/clarificat termenul de organizator al transportului, ca fiind operatorul economic care încheie comanda de transport direct cu operatorul de transport rutier sau operatorul economic care preia comanda de la expeditor și o transmite operatorului de transport rutier, precum și operatorul economic sau persoana fizică care transportă bunurile în nume propriu. Astfel, în câmpurile dedicate transportatorului trebuie să se regăsească informații despre organizatorul transportului, așa cum este definit la art. 2 pct. 4 din OUG nr. 41/2022 cu modificările și completările ulterioare. Obligația declarării transportului în aplicație, respectiv comunicarea codului UIT către organizatorul transportului, revine utilizatorilor prevăzuți la art. 8 alin. (1) din OUG nr. 41/2022, cu modificările și completările ulterioare.Utilizatorii prevăzuți la art. 8 alin. (1) din OUGnr.41/2022, cu modificările și completărileulterioare,vor menționa în aplicația informaticăROe-Transport ca organizator de transport propria entitate atunci când deține mijloace de transport cu care este efectuat transportul BRFR, transportatorul propriu-zis atunci când există o relație economică directă între cele două entități economice ori casa de expediții atunci când aceasta ca entitate interpusă preia comanda de la expeditor și o transmite operatorului de transport rutier. În cazul în care o partidă debunuri estetransportată succesiv cu mai multe mijloace de transport, organizatorul transportului sau operatorul de transport, după caz, are obligația să actualizeze,în perioada de valabilitate a codului UIT,informațiile privind identificarea vehiculului de transport rutier ori de câte ori acestea se modifică,înainte de repunerea în mișcare.

7. Ce documente însoțesc transportul BRFR?

Prin documente care însoțesc transportul BRFR se înțelege, fără a avea un caracter exhaustiv/limitativ, CMR-ul, factura, avizul de însoțire sau alte documente considerate ca documente justificative.

8. Foaia de parcurs reprezintă document justificativ ce însoțește transportul BRFR?

Foaia de parcurs nu reprezintă document justificativ ce însoțește transportul BRFR. Din punct de vedere fiscal, aceasta este necesară în scopul acordării deductibilității la calculul unor taxe și impozite.

9. Cum este definită expresia „relație comercială”?

Prin modificările aduse OUG nr. 41/2022 prin OUG nr. 132/2022, expresia „relație comercială” a fost înlocuită cu expresia „partidă de bunuri”. Aceasta reprezintă denumirea generică dată unui ansamblu indivizibil de bunuri, care are același loc de încărcare și descărcare, un singur utilizator dintre cei prevăzuți la art. 8 alin. (1) din OUG nr. 41/2022, cu modificările și completările ulterioare, și un singur destinatar final și este transportat cu un mijloc de transport ce poate fi schimbat pe parcursul deplasării de la locul de încărcare la locul de descărcare.

10. Care este modalitatea de actualizare a informațiilor introduse în Sistemul RO e-Transport, având în vedere obligația de declarare în sistem impusă prin OUG nr. 41/2022, cu modificările și completările ulterioare?

Utilizatorii prevăzuți la art. 8 alin. (1) din OUG nr. 41/2022, cu modificările și completările ulterioare, au obligația să pună la dispoziția operatorului de transport rutier codul UIT aferent bunurilor transportate, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, după caz, până cel târziu la prezentarea vehiculului în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv la punerea efectivă în mișcare a vehiculului.

În situația în care pe parcursul unui transport se modifică mijlocul de transport declarat inițial (fără a schimba alte date referitoare la partida de bunuri transportate), înainte de repunerea în mișcare și în perioada de valabilitate a codului UIT, organizatorul transportului sau operatorul de transport menționat în Sistemul RO e-Transport la obținerea codului UIT, după caz, are obligația să actualizeze informațiile privind identificarea vehiculului de transport rutier. În acest sens, organizatorul transportului ori operatorul de transport va accesa prin intermediul contului propriu din Spațiul Privat Virtual (SPV) aplicația informatică RO e-Transport, modalitatea de actualizare fiind similară cu cea de declarare însă vizează doar elementul mijloc de transport, respectiv numărul de înmatriculare.

11. Când este necesară actualizarea datelor din Sistemul RO e-Transport de către organizatorul transportului? Și când este necesară actualizarea datelor din Sistemul RO e-Transport de către operatorul de transport, potrivit modificărilor aduse de OUG nr. 41/2022, cu modificările și completările ulterioare?

În situația în care, pe parcursul deplasării BRFR de la locul de încărcare până la locul de descărcare declarate în Sistemul RO e-Transport, are loc schimbarea mijlocului de transport menționat la obținerea codului UIT, se impune actualizarea informațiilor privind identificarea vehiculului de transport rutier. Obligația actualizării datelor (practic și posibilitatea de a actualiza datele mijlocului de transport) revine organizatorului transportului sau operatorului de transport care a fost menționat de declarant în Sistemul RO e-Transport la obținerii codului UIT.

12. În situația unui import, prin care se transporta atât BRFR, cât și bunuri care nu intră în categoria BRFR, se declară doar BRFR sau toate bunurile transportate?

În cazul în care în cadrul unei partide de bunuri sunt transportate atât BRFR, cât și alte bunuri care nu fac parte din categoria BRFR, contribuabilul are obligația să declare în Sistemul RO e-Transport datele aferente transporturilor pentru toate bunurile transportate în cadrul unei partide de bunuri.

13. O societate care are numai calitatea de transportator sau organizator al transportului are obligația declarării transporturilor în Sistemul RO e-Transport?

O societate care are numai calitatea de transportator sau organizator al transportului nu are obligația de declarare a transporturilor în Sistemul RO e-Transport. Prin excepție, organizatorul transportului sau operatorul de transport, după caz, are obligația să actualizeze, în perioada de valabilitate a codului UIT, informațiile privind identificarea vehiculului de transport rutier ori de câte ori acesta se modifică, înainte de repunerea în mișcare, obligația fiind prevăzută la art. 8 alin (1^1) din OUG nr. 41/2022, cu modificările și completările ulterioare.

14. Cine are obligația declarării în Sistemul RO e-Transport pentru tranzacții interne de BRFR?

Furnizorul din România are obligația declarării în Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul BRFR, în cazul tranzacțiilor interne.

15. O societate din România achiziționează BRFR de la o societate din afara României (achiziție intracomunitară de bunuri). Transportul BRFR este asigurat/realizat de către furnizorul/expeditorul stabilit în afara României, cu un transportator care nu este înregistrat fiscal în România. Cui revine obligația declarării în Sistemul RO e-Transport și a obținerii codului UIT?

În cazul achizițiilor intracomunitare a BRFR, obligația declarării în Sistemul RO e-Transport și implicit a obținerii codului UIT revine beneficiarului din România indiferent de cine asigură/realizează transportul acestora.

16. Care sunt condițiile care trebuie îndeplinite de către operatorii economici pentru declararea datelor în Sistemul RO e-Transport?

În conformitate cu prevederile art. 1alin.(4)dinAnexa la Ordinul comun nr. 2545/6316/2022,pentruutilizarea sistemului informatic ROe-Transport,operatorii economici trebuie să fieînregistrațiînSpațiul Privat Virtual (SPV), în nume propriusauprinreprezentant legal, prin reprezentant desemnatoriprin împuternicit, cu respectareaOrdinuluipreședintelui Agenției Naționale deAdministrareFiscală nr. 1.090/2022 privind aprobareaProceduriide comunicare prin mijloace electronicedetransmitere la distanță între organul fiscal centralșipersoanele fizice, persoanele juridiceși alteentitățifără personalitate juridică. Raportat la condițiile care trebuie îndeplinitedeuntransport pentru a exista obligațiadeclarării,acestea sunt prevăzute la 1 alin. (4) dinOrdinulcomun nr. 2545/6316/2022, respectiv, categoriiledevehicule rutiere care fac obiectul monitorizăriiînSistemul RO e-Transport sunt cele cuomasămaximătehnic admisibilă de minimum2.5 tone, încărcatecu BRFR cu o masă brută totală mai marede500kgsau o valoare totală mai mare de10.000lei,aferente cel puțin unei partide de bunuri carefaceobiectul transportului.

17. O entitate nerezidentă, înregistrată în scopuri de TVA în România, are obligația declarării datelor în Sistemul RO e-Transport și a obținerii codului UIT pentru transporturile realizate către filiala sa din România în baza unui contract de consignație?

Obligația declarării transporturilor BRFRînSistemulRO e-Transport și a obținerii codului UITrevinesocietății nerezidente pentruachizițiileintracomunitare realizate în calitatedebeneficiar,respectiv pentru tranzacțiile interneîncalitatedefurnizor, după caz.

18. Cine trebuie menționat la rubrica ”Partener Comercial - Denumire Partener Comercial” din aplicația informatică RO e- Transport, în cazul unei entități nerezidente A, plătitoare de TVA în țara de rezidență și care deține și cod fiscal de TVA în România, pentru transporturile realizate către filiala sa din România în baza unui contract de consignație?

În rubrica ”Partener Comercial - DenumirePartenerComercial” va figura societatea nerezidentăA,având codul de TVA din țara de rezidență,iarcabeneficiar al bunurilor intracomunitaresocietateanerezidentă A, înregistrată în scopdeTVAînRomânia.

19. Ce se completează la rubrica ”Scopul Operațiunii” din aplicația informatică RO e- Transport, în cazul unei entități nerezidente A, plătitoare de TVA în țara de rezidență și care deține și cod fiscal de TVA în România, pentru transporturile realizate către filiala sa din România în baza unui contract de consignație, având în vedere că varianta de transport de bunuri în consignație nu există?

În rubrica ”Scopul Operațiunii” vafi selectatăopțiunea ”Nontransfer – Stoc ladispozițiaclientului”.

20. Dacă marfa este vândută la bucată, ce se completează la rubrica ”Unitate de măsură” din aplicația informatică RO e- Transport? Există 4 opțiuni viabile: Bucată -H87 Bucată – XPP Unitate – EA Unitate – C62 Care este diferența dintre acestea?

În nomenclatorul ”Unitate de măsură”suntprezentate unitățile de măsură dinSistemulinternațional de măsuri, valabile la nivelul UniuniiEuropene. În ceea ce privește vânzarea realizatălabucată,sepot folosi oricare din cele două coduri Bucată–H87/Bucată – XPP. Diferența dintre acestea este datădelargalorutilizare comercială ca unități demăsură,cumultipli și submultipli lor, bazate penomenclatorulde unități de măsură utilizat de sistemul vamal,înconcordanță cu tariful vamal combinat.

21. O societate nerezidentă A efectuează transferuri de BRFR (îmbrăcăminte) din centrul logistic central din România către magazinele societății B de pe teritoriul României, în vederea comercializării, în baza unui contract de consignație. Ce se declară în această situație? Ce se completează la rubrica ”Scopul Operațiunii” din aplicația informatică RO e-Transport?

Potrivit prevederilor art. 2 pct. 9 lit.e) dinOUGnr.41/2022, cu modificările și completărileulterioare,prin transport pe teritoriul național al BRFRseînțelege și transportul bunurilor aparținândunoroperatori economici diferiți întredouălocațiisituate pe teritoriul național delaloculdeîncărcare până la locul de descărcare. În rubrica ”Scopul Operațiunii” vafi selectatăopțiunea ”Bunuri puse la dispoziția clientului”.

22. Referitor la optimizarea activității de transport prin împărțirea sau regruparea pe loturi (partidă de bunuri) a BRFR se impune obținerea mai multor coduri UIT?

Da. Este necesar să se obțină câte un cod UIT pentru fiecare partidă de bunuri definită conform art. 2 alin. (5) din OUG nr. 41/2022, cu modificările și completările ulterioare, care îndeplinește condițiile din Ordinul comun nr. 2545/6316/2022.Partida de bunuri nu va fi divizată pe timpul transportului până la locul de descărcare.

23. Cu cât timp înainte de începerea transportului poate fi generat codul UIT ?

În vederea generării codului UIT, utilizatorii prevăzuti la art. 8 alin. (1) din OUG nr. 41/2022,cu modificările și completările ulterioare, pot declara în Sistemul RO e–Transport datele referitoare la transporturile BRFR, cu maximum 3 zile calendaristice înainte de data declarată pentru începerea transportului, dar până la prezentarea în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv punerea efectivă în mișcare a vehiculului, după caz.

24. Care este termenul de valabilitate a codului UIT în cazul achiziției intracomunitare de BRFR?

În cazul achiziției intracomunitare deBRFR,precumși în cazul operațiunilor comerciale prevăzutelaart.2 pct. 9 lit. g) și j) din OUGnr. 41/2022,cu modificările și completările ulterioare, termenul de valabilitate a codului UIT a fost stabilit la 15 zile calendaristice, începând cu data declarată pentru începerea transportului.

25. Cine declară transportul în cazul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit?

În cazul BRFR care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide debunuri,cât și pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul național din una sau mai multe partide de bunuri, obligațiade declarare a transporturilor revine depozitarului,conform art. 8 alin. (1), lit. d) din OUGnr.41/2022, cu modificările și completările ulterioare

26. În situația unui transport care are multiple partide de BRFR (comenzi de BRFR destinate mai multor beneficiari persoane fizice), datele se vor declara în Sistemul RO e- Transport ?

Potrivit prevederilor art. 1 alin. (4) din Ordinul comun nr. 2545/6316/2022 și prevederilor art.2alin. (5) din OUG nr. 41/2022, cu modificările și completările ulterioare, dacă într-un mijloc de transport se află mai multe partide de bunuri ce pot fi destinate și unor beneficiari persoane fizice,în Sistemul RO e-Transport vor fi declarate și obținute coduri UIT numai pentru partidele de BRFR care îndeplinesc condițiile de masă sau valoare prevăzute în Ordinul comun (masă brută totală mai mare de 500 kg sau o valoare totală mai mare de 10.000 lei).

27. Un furnizor de servicii poștale și de transport tip curierat are obligația de a declara transporturile în aplicația RO e-Transport?

În principiu, transportatorilor (servicii decurierat)nu le revine obligația de declarare a transporturilor în aplicația RO e-Transport, obținerea codurilor UIT revenind în exclusivitate utilizatorilor prevăzuți la art. 8 alin. (1) din OUG nr. 41/2022, cu modificările și completările ulterioare. Prin excepție,organizatorul transportului sau operatorul de transport, după caz, are obligația să actualizeze,înperioada de valabilitate a codului UIT, informațiile privind identificarea vehiculului de transport rutier,ori de câte ori acestea se modifică, înainte de repunerea în mișcare.

28. În ce situații furnizorul de servicii poștale și de transport are obligația de a transmite detaliile mijloacelor de transport clienților săi care solicită transportul?

Raportat la actele normative ale Sistemului RO e-Transport, prestatorul serviciilor de transport nu are obligații în măsura în care nu transportă BRFR.În situația în care desfășoară relații comerciale cu parteneri care solicită transportul unor BRFR,este necesar să comunice acestora date referitoare la categoria mijlocului de transport, date de identificare a transportatorului și numărul de înmatriculare al vehiculului utilizat învederea declarării transportului în Sistemul RO e-Transport și a obținerii codului UIT.

29. Care sunt datele puse la dispoziția părților implicate în transportul pe teritoriul național al BRFR, prin intermediul Sistemului RO e- Transport?

Conform art. 6 din Ordinul comun nr. 2545/6316/2022, prin intermediul Sistemului RO e-Transport se pun la dispoziția părții implicate în transportul pe teritoriul național al bunurilor cu risc fiscal ridicat, persoane din România, altele decât declarantul, următoarele date: declarantul, transportatorul, beneficiarul, data declarată pentru începerea transportului, numărul de înmatriculare al mijlocului de transport și codul UIT.

30. Există obligația utilizării Sistemului RO e-Transport, în cazul transportului mai multor colete?

Pentru partidele de bunuri cu risc fiscal ridicat care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 1 alin. (4) din Ordinul comun nr. 2545/6316/202, indiferent de numărul de colete, există obligația înregistrării în Sistemul RO e-Transport. Fracționarea partidei de bunuri, așa cum este definită la art. 2 pct. 5 din OUG nr. 41/2022, cu modificările și completările ulterioare, în colete cu mai multe AWB-uri, nu înlătură obligația utilizatorilor prevăzuți la art. 8 alin. (1) de a declara transportul în Sistemul RO e-Transport.

31. Conducătorul vehiculului de transport este obligat să prezinte, la solicitarea organelor competente, documentele care însoțesc transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat?

Da. Conform art. 10 alin. (1) din OUG nr. 41/2022, conducătorul vehiculului de transport este obligat să prezinte, la solicitarea organelor competente, documentele care însoţesc transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat.

32. În cazul în care transportatorul efectuează proceduri de returnare, când destinatarii refuză să recepționeze coletele, obligația de înregistrare în sistemul RO e- Transport revine în continuare expeditorului sau destinatarului, după caz, și nu transportatorului?

În situația în care BRFR nu au fost recepționate sau au fost recepționate parțial de beneficiarul/destinatarul menționat în Sistemul RO e-Transport la momentul obținerii codului UIT, bunurile nerecepționate vor reveni la expeditor în baza codului UIT inițial. Returul ulterior al bunurilor care au fost recepționate formează o nouă partidă de bunuri pentru care este necesară obținerea unui cod UIT nou de către partea care returnează BRFR.

33. La expirarea codului UIT sau în absența înregistrării în Sistemul RO e-Transport, transportatorul ar trebui să oprească efectuarea livrărilor sau retururilor până la efectuarea înregistrărilor necesare în Sistemul RO e- Transport?

Obligația declarării și a obținerii codului UIT revine în totalitate utilizatorilor prevăzuți la art. 8 alin. (1) din OUG nr. 41/2022, cu modificările și completările ulterioare. Nedeclararea transportului de către utilizatorii menționați de actul normativ și lipsa codului UIT pentru BRFR transportate rutier de către organizatorii de transport/operatorii de transport nu sunt cauze menționate în actul normativ de natură a genera un refuz de realizarea transportului.

34. Cum se poate realiza corecția datelor aferente unui cod UIT emis din Sistemul RO e- Transport, în cazul defecțiunii mijlocului auto?

În situația apariției unor motive independente (defecțiune mijloc auto) care duc la modificarea datelor declarate inițial, corecția datelor referente unui cod UIT se poate realiza până la punerea în mișcare a vehiculului de transport. Ulterior punerii în mișcare a mijlocului de transport, organizatorul transportului sau operatorul de transport, după caz, are obligația să actualizeze, în perioada de valabilitate a codului UIT, informațiile privind identificarea vehiculului de transport rutier, ori de câte ori acestea se modifică, înainte de repunerea în mișcare.

35. În cazul în care un client cumpără direct din magazin BRFR în valoare mai mare de 10000 lei + TVA sau greutate mai mare de 500 kg, în calitate de proprietar al magazinului este necesar a se solicita clientului informații despre modalitatea de transport, locul unde transportă produsele cumpărate din magazin? Și în acest caz este necesară obținerea codului UIT?

Obligația obținerii codului UIT revine magazinului, în calitate de furnizor de BRFR transportate rutier, cod UIT care va fi generat ca urmare a informațiilor primite de la partenerii comerciali, chiar și în situația în care relația economică cu aceștia are un caracter ocazional și nu este una organizată și recurentă. În situația descrisă, pentru a putea completa datele solicitate în aplicația informatică RO e-Transport, este necesar ca magazinul să solicite clientului date referitoare la mijlocul de transport utilizat și la locul de descărcare.

36. O societate care comercializează/transportă oțet comestibil și înlocuitori de oțet comestibil obținuți din acid acetic - oțet de vin, prezentat în recipiente cu un conținut de maximum 2 l, cod NC 22090011 se supune prevederilor OUG nr. 41/2022, cu modificările și completările ulterioare?

Potrivit legislației actuale, bunurile prevăzute la pct. (3) din Anexa la Ordinul nr. 802/2024, respectiv „Băuturi, lichide alcoolice și oțet, care se încadrează la codurile NC de la 2201 la 2208 inclusiv” fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport. Astfel, în situația în care bunul pe care societatea îl comercializează/transportă se încadrează la Codul NC 2209 (oțet comestibil și înlocuitori de oțet comestibil obținuți din acid acetic - oțet de vin, prezentat în recipiente cu un conținut de maximum 2 litri, cod NC 22090011), acesta nu este supus prevederilor OUG nr. 41/2022, cu modificările și completările ulterioare, respectiv ale monitorizării prin Sistemul RO e-Transport.

37. Cum pot fi introduse în aplicația informatică RO e- Transport facturile storno cu valoare negativă?

Situația descrisă poate fi întâlnită în cazul unui retur al BRFR după ce acestea au fost inițial recepționate, situație în care se formează o nouă partidă de bunuri pentru care este necesară obținerea unui cod UIT nou de către parte care returnează BRFR. În această situație, în aplicația informatică RO e-Transport va fi introdusă valoarea BRFR transportate, iar la rubrica observații se va face mențiunea că factura respectivă reprezintă „retur/factură storno”. Facturile storno care nu însoțesc BRFR pe timpul transportului nu vor fi declarate în Sistemul RO e-Transport.

38. Cum poate raporta în E- transport “beneficiarul” în cazul unei achiziții intracomunitare cu condiție de transport DDP? De exemplu: A vinde produsele lui B și A se ocupă de transportul acestora din alt stat membru în România. Cine declară în E- transport? A (furnizorul care are relația de transport) sau B (cumpărătorul)? Și dacă B declară, de unde are el informațiile despre transport?

În cazul achizițiilor intracomunitare de BRFR, art. 8 alin. (1) lit. b) din OUG 41/2022 stabilește obligația declarării în Sistemul RO e-Transport în sarcina beneficiarului din România. În cazul exemplului dat, beneficiarul va declara transportul BRFR în RO e-Transport. Pentru aceasta, beneficiarul se va îngriji să intre în posesia datelor referitoare la numărul de înmatriculare al mijlocului de transport de la partenerul său comercial. În acest sens, beneficiarul are la dispoziție perioada de la încărcarea mijlocului de transport în statul membru al partenerului comercial până la prezentarea mijlocului de transport în punctul de trecere a frontierei pe sensul de intrare în România.

39. În situația în care o societate contractează transportatorul A care subcontractează serviciile la transportatorul B, ce se va declara în câmpurile Cod Transportator/Denumire Transportator? Datele Transportatorului A, cu care a contractat cel ce trebuie să declare transportul sau datele transportatorului B care efectueaza efectiv transportul?

Utilizatorul va completa în Sistemul RO e-Transport datele cunoscute ale organizatorului de transport sau operatorului de transport, după caz. Art. 8 alin. (3) din OUG nr. 41/2022, cu modificările și completările ulterioare, prevede că prin intermediul Sistemului RO e-Transport se notifică informații către părțile implicate în transportul pe teritoriul național al bunurilor cu risc fiscal ridicat. Astfel, sistemul va notifica prin intermediul SPV (Sistemului de Punct de Vânzare), persoanelor din România, altele decât declarantul, o serie de date referitoare la transport: declarant, transportator, beneficiar, data declarată pentru începerea transportului, numărul de înmatriculare al mijlocului de transport și codul UIT.

40. O companie care comercializează cadouri (de tipul: cadouri Crăciun în care sunt incluse și produse cu risc (băuturi alcoolice) și produse fără risc (ciocolată, etc) se consideră că trebuie să raporteze transportul acestora în RO e-Transport? Dacă da, ce greutate netă și brută se va declara în platformă? Doar cea de la produsele cu risc din cadou sau și de la cele fără risc?

Conform art. 12 din OUG 41/2022, "În cazul în care sunt transportate atât bunuri cu risc fiscal ridicat, cât și alte bunuri care nu fac parte din categoria celor cu risc fiscal ridicat stabilite în acest sens prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală, utilizatorii prevăzuți la art. 8 alin. (1) au obligația să declare în Sistemul RO e-Transport datele aferente transporturilor pentru toate bunurile transportate ...". Astfel, în sistemul RO e-Transport se va declara greutatea bunurilor pe fiecare categorie NC a bunurilor transportate, cu condiția ca BRFR transportate să îndeplinească condițiile prevăzute la art. 1 alin. (4) din Ordinul comun nr. 2545/6316/2022.

41. Dacă o societate de transport (casă de expeditii) deține vehicule rutiere de transport cu o masă maximă tehnic admisibilă de minimum 2.5t și emite facturi către persoane juridice pentru prestările de servicii trebuie să se înscrie în sistemul RO e-Transport?

Nu, cu excepția cazurilor în care transportatorul cumulează una dintre calitățile menționate la art. 8 alin. (1) din OUG nr. 41/2022, cu modificările și completările ulterioare. Prin sistemul RO e-Transport sunt monitorizate transporturile rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat prevăzute în OPANAF nr. 802/2022.

42. Cine, când și cum solicită generarea UIT-ului pentru achizițiile intracomunitare, ținând cont de faptul că logisticienii externi nu avizează clientul român în momentul intrării pe teritoriul României, dar UIT-ul trebuie obținut la intrarea în țară?

Conform art. 8 alin. (1) lit. b) din OUG nr. 41/2022, în cazul achizițiilor intracomunitare de BRFR, codul UIT va fi obținut de beneficiar. Pentru obținerea codului UIT este necesar ca beneficiarul BRFR provenite intracomunitar să se informeze cu privire la numărul de înmatriculare al mijlocului de transport utilizat.

43. De clarificat dacă transporturile de bunuri între depozitele unei companii sau între depozitele și magazinele aceleiași societăți pe bază de aviz se raportează în sistemul RO e-Transport. În cazul în care există această obligație, în care din situațiile de la art. 8 din OUG nr.41/2022 s-ar încadra această raportare?

În cazul expus, furnizorul (compania care deține bunurile respective) va obține un cod UIT pentru fiecare transport care conține bunuri cu risc fiscal ridicat (BRFR) efectuat între depozitele și magazinele sale. Conform art. 2 pct. (9) lit. f) coroborat cu art. 8 lit. c) din OUG 41/2022, obligația declarării în Sistemul RO e-Transport revine furnizorului din România, în cazul tranzacțiilor interne.

44. Cum este abordată situația când un transport este organizat printr-o rețea de transport care presupune transbordări în depozite de cross-dock și încărcări pe mașini multiple?

Indiferent de tehnica de livrare, transporturile ce îndeplinesc condițiile din Ordinul comun nr. 2545/6316/2022, prevăzut la art. 15 alin. (1) al OUG 41/2022, trebuie declarate în sistemul RO e-Transport. Codul UIT va fi obținut de utilizatorul definit la art. 8 alin. (1) din OUG nr. 41/2022 pentru fiecare autovehicul care transportă BRFR. Ulterior, conform art. 8 alin. (1^1), organizatorul transportului sau operatorul de transport, după caz, va actualiza în sistem informațiile privind identificarea vehiculului de transport rutier ori de câte ori acestea se modifică, înainte de repunerea în mișcare.

45. Dacă o societate deține basculante cu masa maximă autorizată de 7,5 tone și le închiriază la o societate comercială care face lucrări de construcții (evacuări deșeuri, pământ, cară asfalt etc.) trebuie să se înscrie în RO e- transport?

Sistemul RO e-Transport nu reprezintă un sistem de evidență în care anumiți contribuabili trebuie să se înscrie. Raportat la activitatea de închiriere a mijloacelor de transport rutier, societatea nu are obligații în ceea ce privește sistemul RO e-Transport, mai puțin în cazul în care îndeplinește calitatea de furnizor sau beneficiar, după caz, al unor BRFR. În OUG nr. 41/2022, art. 8, alin. (1) se specifică exact utilizatorii care au obligația declarării în RO e-Transport. În nicio situație nu se regăsește firma de transport.

46. Sistemul RO e-Transport vizează și relațiile B2C, B2G?

Actele normative care reglementează sistemul RO e-Transport nu prevăd anumite tipuri de relații comerciale. Astfel, în sistemul RO e-Transport vor fi declarate toate transporturile cu BRFR care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 1 alin. (4) din Ordinul comun al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală și al președintelui Autorității Vamale Române nr. 2545/6316/2022. Excepțiile sunt prevăzute la art. 16 din OUG 41/2022.

47. Începând cu ce dată operatorii în relaţia B2B şi B2G au obligaţia emiterii în sistemul Ro e-transport?

Conform prevederilor art. 9 alin. (2) din OUG nr. 41/2022, cu modificările și completările ulterioare, utilizatorii sunt obligați să declare în Sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat, astfel încât să poată fi identificate prin codul UIT, începând cu data de 1 iulie 2022. Precizăm că actele normative care reglementează sistemul RO e-Transport nu prevăd anumite tipuri de relații comerciale (B2B sau B2G).

48. O societate comercializează echipamente de lucru pentru protecţia muncii (produse cu risc fiscal ridicat – îmbrăcăminte, încălţăminte). O parte din produsele comercializate sunt achiziţionate intracomunitar. Transportul pentru aceste produse este asigurat de furnizor. Este necesar să utilizăm noi ca beneficiar (destinatar) sistemul Ro e- transport?

Conform art. 8 alin. (1) lit. b) din OUG nr. 41/2022, cu modificările și completările ulterioare, obligația declarării în Sistemul RO e-Transport revine beneficiarului din România, în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat.

49. Pentru livrările intracomunitare transportul se efectuează printr-un curier cu care o societate are contract, iar pentru fiecare livrare de acest gen se întocmește AWB (nu CMR). Este necesar ca societatea, în calitate de furnizor (expeditor), să utilizeze sistemul RO e- Transport?

Dacă bunurile livrate intracomunitar includ BRFR cu o masă brută totală mai mare de 500 kg sau o valoare totală mai mare de 10.000 lei, aferente cel puțin unei partide de bunuri care face obiectul transportului (art. 1 alin. (4) din Ordinul comun al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală și al președintelui Autorității Vamale Române nr. 2545/6316/2022), furnizorul are obligația declarării în Sistemul RO e-Transport și obținerii codului UIT (art. 8 alin. (1) lit. c) din OUG 41/2022).

50. Pentru livrările în interiorul ţării este necesar să înregistrăm transporturile în sistemul RO e-Transport?

Transportul de bunuri mobile corporale din categoria BRFR, desfășurat pe teritoriul României, se declară în RO e-Transport dacă respectivele bunuri se încadrează în condițiile prevăzute la art. 1 alin. (4) din Ordinul comun al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală și al președintelui Autorității Vamale Române nr. 2545/6316/2022. Utilizatorii care au obligația de declarare sunt prevăzuți în OUG 41/2022, cu modificările și completările ulterioare, art. 8, alin. (1).

51. În situația în care furnizorul nu pune la dispoziția transportatorului codul UIT aferent bunurilor transportate, pentru înscrierea pe CMR până la punerea efectivă în mişcare a vehiculului și pentru a-l prezenta la solicitarea organului de control, atunci transportatorul este supus sancțiunilor prevăzute de OUG nr.41/2022, cu modificările și completările ulterioare, sau răspunderea revine integral furnizorului?

Conform art. 8 alin. (2) din OUG nr. 41/2022, cu modificările și completările ulterioare, ”Utilizatorii prevăzuți la alin. (1) sunt obligați să pună la dispoziția operatorului de transport rutier codul UIT aferent bunurilor transportate, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, după caz, până cel târziu la prezentarea vehiculului în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv la punerea efectivă în mișcare a vehiculului, după caz”. Nerespectarea obligației de punere la dispoziție a codului UIT se sancționează în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (1) lit. c) din OUG nr. 41/2022, cu modificările și completările ulterioare.

52. Ce documente/date se introduc atunci când se solicită codul UIT?

Conform art. 4 alin. (1) din OUG nr. 41/2022, cu modificările și completările ulterioare, sistemul RO e-Transport include module informatice pentru gestionarea transporturilor de bunuri prin care sunt înregistrate datele referitoare la expeditor și beneficiar, denumirea, caracteristicile, cantitățile și contravaloarea bunurilor transportate, locurile de încărcare și descărcare, detalii cu privire la mijlocul de transport utilizat, precum și codul UIT generat. Aplicația informatică dedicată este disponibilă în Spațiul Privat Virtual.

53. O societate realizează o achiziţie intracomunitară de bunuri prin coletărie. Unele bunuri sunt cu risc fiscal ridicat. Societatea nu deţine mijloc de transport şi nici informaţii cu privire la data ridicării coletului. Întrebare: Societatea are obligaţia să declare în Sistemul RO e-Transport această achiziţie intracomunitară?

Beneficiarul BRFR provenite din achiziții intracomunitare are obligația să declare în sistemul RO e-Transport datele cu privire la tranzacția efectuată dacă sunt îndeplinite condițiile de masă brută totală mai mare de 500 kg sau o valoare totală mai mare de 10.000 lei, aferente cel puțin unei partide de bunuri care face obiectul transportului (art. 1 alin. (4) din Ordinul comun al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală și al președintelui Autorității Vamale Române nr. 2545/6316/2022).

54. În sistemul RO e-Transport este obligatorie declararea datelor referitoare la transportul național al bunurilor cu risc fiscal ridicat între două locații aparținând aceleiași societăți (de exemplu, transportul de ape minerale efectuat de la depozitul societății la magazinul aceleiași societăți) indiferent că este efectuat de societate cu vehiculele proprii sau efectuat de un operator de transport? Obligația declarării în sistemul RO e-Transport se face doar pentru bunurile cu risc fiscal ridicat transportate cu categoria de vehicule rutiere prevăzute prin Ordinul ANAF/AVR sau indiferent de mijlocul de transport rutier utilizat?

Situația expusă este reglementată de art. 2 pct. 9 lit. f) din OUG nr. 41/2022. Pentru transporturile interne, datele vor fi declarate de furnizor conform art. 8 lit. c) din OUG nr. 41/2022, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de organizatorul transportului. Categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizării în sistemul RO e-Transport sunt cele care au o masă maximă tehnic admisibilă de minimum 2,5 tone, încărcate cu bunuri cu risc fiscal ridicat cu o masă brută totală mai mare de 500 kg sau o valoare totală mai mare de 10.000 lei, aferente cel puțin unei partide de bunuri care face obiectul transportului (art. 1 alin. (4) din Ordinul comun al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală și al președintelui Autorității Vamale Române nr. 2545/6316/2022).

55. Este obligatorie obținerea codului UIT pentru transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat între două puncte de lucru ale aceluiași operator economic, situate pe teritoriul României?

Conform art. 2 pct. 9 lit. f) din OUG nr. 41/2022, pentru transportul BRFR aparținând aceluiași operator economic între două locații situate pe teritoriul național, de la locul de încărcare până la locul de descărcare, este obligatorie obținerea codului UIT.

56. Cum se calculează ”contravaloarea bunurilor transportate”?

Presupunând că expresia "contravaloarea bunurilor transportate" se referă la prevederile art. 4 alin. (1) lit. a) din OUG nr. 41/2022, aceasta include module informatice de gestiune a transporturilor de bunuri prin care sunt înregistrate datele referitoare la expeditor și beneficiar, denumirea, caracteristicile, cantitățile și contravaloarea bunurilor transportate, locurile de încărcare și descărcare, detalii cu privire la mijlocul de transport utilizat, precum și codul UIT generat. Contravaloarea bunurilor transportate se va obține prin înmulțirea prețului/valorii unitare cu cantitățile/numărul de produse transportate.

57. Pentru transporturi provenind din UE care ajung în depozitele unei societăți, produsele sunt sortate pe destinații și transmise spre acestea (sau posibil cu o altă oprire la un alt depozit, iar ulterior marfa este împărțită pe localitățile din județele arondate respectivelor depozite) împreună cu alte mărfuri (unele supuse declarării, altele nu), raportat la prevederile art. 8 din OUG nr.41/2022, cine are obligația declarării în Sistemul Ro e-Transport acestei livrări, având în vedere că sunt cel puțin 3 camioane implicate în această rută.

Înțelegem că operațiunile descrise se subscriu inițial unei achiziții intracomunitare de bunuri, situație în care conform prevederilor art. 8 alin. (1) lit. b) din OUG nr. 41/2022, obligația de declarare în sistemul RO e-Transport revine beneficiarului din România, urmată de un transport pe teritoriul național al bunurilor cu risc fiscal ridicat pentru care, conform prevederilor art. 8 alin. (1) lit. c), obligația de declarare în sistemul RO e-Transport revine furnizorului din România.

58. În situația în care marfa se colectează de o societate din România în Bulgaria, se depozitează în România, după care este transmisă tot prin camionul societății române în Austria (expeditorul este în Bulgaria, destinatarul este în Austria), cum se va emite UIT în această situație și cine are obligația declarării în sistemul RO e-Transport?

Situația descrisă este reglementată de prevederile art. 2 pct. 9 lit. g) din OUG nr. 41/2022, iar conform art. 8 alin. (1) lit. d), obligația de declarare a transporturilor revine firmei care depozitează marfa în România, atât pentru transportul din Bulgaria în România, cât și pentru transportul din România în Austria.

59. Pentru transportul în grupaj (atât mărfuri cu risc fiscal ridicat cât și mărfuri care nu fac parte din această categorie), raportat la prevederile art. 12 din OUG nr. 41/2022, cu modificările și completările ulterioare, ar trebui să declarăm absolut toate mărfurile pe care le transportăm?

Art. 1 alin (4) din Ordinul comun al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală și al președintelui Autorității Vamale Române nr. 2545/6316/2022 prevede faptul că prin sistemul RO e-Transport sunt monitorizate categoriile de vehicule rutiere care au o masă maximă tehnic admisibilă de minimum 2,5 tone, încărcate cu bunuri cu risc fiscal ridicat cu o masă brută totală mai mare de 500 Kg sau o valoare totală mai mare de 10.000 lei, aferente cel puțin unei partide de bunuri care face obiectul transportului. Astfel, raportat la prevederile art. 12 din OUG nr. 41/2022, cu modificările și completările ulterioare, în sistemul RO e-Transport vor fi declarate numai partidele de bunuri care includ transportul BRFR ce îndeplinesc condițiile din procedura de utilizare și funcționare a sistemului RO e-Transport. De exemplu: Un transport în sistem grupaj conține 4 partide de bunuri, astfel: partida A formată din bunuri care nu fac parte din categoria BRFR, partida B formată din bunuri care nu fac parte din categoria BRFR dar și din BRFR care nu îndeplinesc condițiile masă brută totală mai mare de 500 Kg sau o valoare totală mai mare de 10.000 lei, partida C formată numai din bunuri care fac parte din categoria BRFR care îndeplinesc condițiile masă brută totală mai mare de 500 Kg sau o valoare totală mai mare de 10.000 lei și partida D formată din bunuri care nu fac parte din categoria BRFR dar și din BRFR care îndeplinesc condițiile masă brută totală mai mare de 500 Kg sau o valoare totală mai mare de 10.000 lei. În acest caz în sistemul RO e-Transport vor fi declarate toate bunurile transportate aferente partidelor C și D (art. 3 alin (5), alin (6) și alin (7) din Ordinul comun nr. 2545/6316/2022).

60. În situația în care expeditorul a declarat marfa, aceasta a ajuns în depozitul unei societăți de transbordare, iar în momentul în care aceasta va fi încarcată spre distribuție, societatea are obligația de a introduce alte date, ceea ce contravine art. 11, paragraful 3. Vă rugăm să ne explicați cum se va aplica OUG nr. 41/2022, cu modificările și completările ulterioare, în aceasta situație.

Caz 1. Furnizorul A (expeditorul în exemplul dat) expediază BRFR către societatea B care efectuează distribuția respectivelor bunuri în nume propriu. Furnizorul A va declara transportul BRFR în Sistemul RO e-Transport de la locul de livrare până la depozitul societății B, obținând în acest scop un cod UIT valabil pe timpul transportului. La rândul său, societatea B va declara în sistemul RO e-Transport noile partide de BRFR care fac obiectul distribuției în nume propriu, obținând alte coduri UIT valabile pe timpul transportului până la beneficiari finali C. Caz 2. Furnizorul A (expeditorul în exemplul dat) expediază BRFR către beneficiari finali C iar societatea B prestează numai servicii de distribuție a respectivelor bunuri (fără a avea drept de proprietate asupra acestora). Furnizorul A va declara transportul fiecărei părți de BRFR în Sistemul RO e-Transport de la locul de livrare până la locul final de descărcare (beneficiarul final C), obținând în acest scop câte un cod UIT valabil pe timpul transportului. La rândul său, societatea B va actualiza în sistemul RO e-Transport informațiile privind identificarea vehiculului de transport rutier ori de câte ori acestea se modifică, înainte de repunerea în mișcare.

61. Care este valoarea mărfurilor la care se va raporta operatorul, acesta fiind doar un transportator?

În situația în care operatorul are doar calitatea de transportator, firma nu are obligații în ceea ce privește declararea transportului în RO e-Transport. Conform art. 8 alin. (1) din OUG nr. 41/2022, cu modificările și completările ulterioare, obligația declarării în Sistemul RO e-Transport revine transportatorului.

62. OUG nr. 41/2022, cu modificările și completările ulterioare, sancționează la nivelul utilizatorului (e.g. beneficiarul în cazul AIC, import) declararea în sistemul RO e-Transport a unor cantități diferite de cele care fac obiectul transportului de bunuri. De clarificat dacă în fapt sunt sancționate diferențele identificate faptic la recepție de către beneficiar față de cantitățile confirmate de către expeditor. Cum ar putea fi mai curând raportate/declarate astfel de neconcordanțe care ar putea de altfel fi întâlnite în practică?

OUG nr. 41/2022, cu modificările și completările ulterioare, sancționează declararea în Sistemul RO e-Transport a unor cantități diferite de cele care fac obiectul transportului de bunuri. În situația în care la recepție sunt constatate cantități diferite în raport cu cele comandate sau când nu este recepționată întreaga cantitate de bunuri comandate, beneficiarul va selecta în zona Confirmare transport a aplicației RO e-Transport opțiunea Confirmat parțial sau Infirmat, după caz, cu posibilitatea de a menționa cauza în câmpul de date Comentariu confirmare, ținând cont de modificările intervenite în raport cu datele declarate inițial.

63. În cazul unor exporturi care se vămuiesc în alt stat membru se va declara ceva în RO e- Transport? Și cum? De exemplu: un furnizor de fructe din România transportă bunurile cu un transportator român, din Romania până în Franța unde se fac formalitățile vamale de export și apoi mai departe în UK. Ce se declară în acest caz în sistemul RO e-Transport?

Conform prevederilor art. (2) pct. 9 lit. d) din OUG nr. 41/2022, prin intermediul Sistemul RO e-transport se monitorizează „transportul bunurilor care fac obiectul exportului de la locul de încărcare situat pe teritoriul național până la biroul vamal de export situat pe teritoriul național sau până la punctul rutier de trecere a frontierei, după caz”. Astfel, în exemplul dat, utilizatorul va declara transportul BRFR de la locul de încărcare până la punctul de trecere a frontierei de stat prin care mijlocul de transport părăsește teritoriul național.

64. În cazul importurilor, locul de încărcare reprezintă țara de proveniență sau locul unde au fost efectuate formalitățile vamale?

Potrivit art. (2) pct. 9 lit. c) din OUG nr. 41/2022, cu modificările și completările ulterioare, în sistemul RO e-Transport se declară transportul bunurilor provenite din import de la locul de import și până la locul de descărcare situat pe teritoriul național. Astfel, în cazul importurilor se va declara transportul intern numai de la biroul vamal de import până la locul de descărcare situat pe teritoriul național.

65. Pentru o societate care importă bunuri din categoriile cu risc fiscal ridicat și aceste bunuri sosesc cu vaporul într- un port din România unde sunt descărcate, pentru transportul rutier al bunurilor din port la sediul societății este nevoie de cod UIT? Dacă societatea vinde bunurile direct din port unui alt partener și acesta se ocupă pe cont propriu de transportul rutier al bunurilor la sediul sau este nevoie de cod UIT? În acest caz cine declară transportul în sistemul RO e- Transport?

Conform art. (2) pct. 9 lit. c) din OUG nr. 41/2022, cu modificările și completările ulterioare, în sistemul RO e-Transport se declară transportul bunurilor provenite din import de la locul de import și până la locul de descărcare situat pe teritoriul național. În situația expusă, apreciem că, dacă formalitățile vamale de import se efectuează la biroul vamal din port, este necesar ca transportul să fie declarat în sistemul RO e-Transport de către beneficiarul bunurilor importate, pe ruta de la locul de import la locul de descărcare a bunurilor. În situația în care bunurile sunt comercializate către un alt beneficiar după efectuarea operațiunilor vamale, dar înainte ca mijlocul de transport să părăsească locația biroului vamal, transportul BRFR va fi declarat în sistemul RO e-Transport de același contribuabil în calitate de furnizor.